Allt hänger ihop

Allt hänger ihop                                                                                                   

Vagusnerven

Vagusnerven är kroppens längsta och största nerv; inblandad i det mesta kring hur din kropp fungerar. Vagusnerven kan liknas vid en lång motorväg som korsar framsidan av kroppen, samtidigt som den gör följande jobb:

  • Ger dig känslighet
  • Stimulerar musklerna i vokalhålan och hjälper till med kommunikation
  • Reglerar andningen
  • Stimulerar produktion av Oxytocin (hormonet för kärlek och moderliga band)
  • Reglerar lever- och bukspottkörtelfunktionen
  • Den får dig att sluta hicka!

Vaguston

Vaguston; förhållandet mellan hjärtrytm och andning är ett mått på hur väl vagusnerven fungerar. Ju bättre samspel mellan andning och hjärtrytm, desto högre vaguston. En hög vaguston reglerar bl.a. blodsockernivå, reducerar risken för diabetes såväl som stroke och hjärt- och kärlbesvär. En låg vaguston associeras med bl.a. kronisk inflammation, IBS, övervikt, fibromyalgi, depression och ångest.

Vagusnervens roll för mättnadskänsla och matsmältning

Känslan av att bli trött och dåsig efter en stor måltid regleras av vagusnerven. Efter att du ätit använder din kropp mycket energi för att smälta maten. Vagusnerven ger dig en serie stimulanser för att uppmuntra matsmältning, vilket resulterar i klassisk dåsighet. En annan funktion är att den gör dig mätt. Eftersom den är nära kopplad till matsmältningssystemet agerar den även som regulator. Det är din vagusnerv som säger åt dig när du har ätit tillräckligt. Den hjälper dig i många olika områden: avslappning, mättnad, ångest eller avsaknad av ångest.

Skapa balans i din vagusnerv och höj din vaguston; några tips

  • Andningsövningar. Diafragma-andning, djupa andetag som når ända ner i diafragman, utandningen ska vara lite längre än inandningen och du näsandas (stängd mun)
  • Skratta
  • Kallt vatten i ansiktet eller helst hela kroppen
  • Meditera
  • Gurgla, sjung och grimasera (när musklerna bak i munnen aktiveras stimuleras vagusnerven).
  • Massage

Jag har försökt visa att en vagusnerv i balans med hög vaguston påverkar vår hälsa positivt. Har du försökt gå ner i vikt, utan att lyckas, är ett tips att träna vagusnerven, då får du hjälp med att känna mättnad och som du förstår får du ingen bra vaguston om du stressar.lån pengar snabbt när du behöver